Nieuwe regels ProRail voor werken bij een spoor
08 december 2016

Nieuwe regels ProRail voor werken bij een spoor


Op 1 oktober 2016 is de nieuwe Spoorwegwet in werking getreden. Volgens de nieuwe wet kun je soms bouwen in de buurt van een hoofdspoorweg zonder vergunning van ProRail. In plaats van de vergunning moet je vaak wel een melding doen.

Verschillende zones bij het spoor

Als je gaat bouwen of andere werkzaamheden wilt verrichten in de buurt van een hoofdspoorweg moet je letten op de kernzone en beschermingszone van de spoorweg. Hoe groter de afstand tot de spoorweg, hoe minder zwaar de verplichting is waar je aan moet voldoen. In de bijlage van de Regeling omgevingsregime hoofdspoorwegen kun je tekeningen vinden met de verschillende zones.

Nieuwe verplichtingen en vrijstellingen

Voorheen was het zo dat je voor vrijwel alle werkzaamheden bij een hoofdspoorweg een vergunning moest aanvragen. In de nieuwe regels is een aantal werkzaamheden hiervan vrijgesteld, zoals kabels en leidingen aanleggen, beplanting aanbrengen en hijswerkzaamheden. Voor deze werkzaamheden moet je vaak wel een melding doen. Het kan voorkomen dat je naast een melding ook een maatwerkvoorschrift nodig hebt omdat je van de regels wilt afwijken.

Minder uitzoekwerk

Dat de verplichtingen minder streng zijn geworden wil niet persé zeggen dat het makkelijker is geworden om uit te zoeken aan welke verplichting je moet voldoen. In de Geodan Vergunningchecker Pro zijn de nieuwe regels van de Spoorwegwet en de Regeling omgevingsregime hoofdspoorwegen uitgewerkt in een korte check. Zo kom je er snel achter wat je precies nodig hebt van ProRail bij je werkzaamheden bij het spoor.

Wil je de Vergunningen Update in je mailbox ontvangen? Abonneer je dan via deze website (links onderin).